Профил
Любими
Кошница
Чудесата на Dior – златният бог

Чудесата на Dior – златният бог

„Името е комбинация от Dieu – бог и Or - злато. Диор наистина беше златният бог!“ Тези думи на френския писател, художник, дизайнер, драматург и режисьор Жан Кокто щрихират основните черти в портрета на друг гениален французин – Кристиан Диор.

Той си е отишъл от света в средата на миналия век, но е създал грандиозна и знаменита индустрия, носеща неговото име. Стъпил само 11 години на модния подиум, го преобразява тотално. Как неговата марка покори света?

Младият Кристиан Диор 

Той се ражда през зимата на 1905 г. в малко градче във френската област Нормандия и е едно от петте деца в богато семейство. От малък се вълнува от модата, но баща му е против синът му да се отдаде на модата и, планирайки неговата кариера на дипломат, го записва да учи политически науки.

Скромният младеж обаче не спира да рисува и навлиза плахо, но завинаги в модните среди. Това се случва със скици на тоалети за парижка модистка, които тя му поръчва още в началото на 30-те.

След време става дясна ръка на дизайнера Робер Пиге, а после – и на прочутия навремето Люсиен Лелонг.

Младият Кристиан Диор става все по-известен в гилдията и не след дълго създава къща за висша мода, наречена на негово име, за която казва: „Бих искал тази къща да бъде моят дом“. Годината е 1946-а. Подкрепя го индустриалецът Марсел Бусак и Диор успява да направи първото си ревю с колекция в две основни линии.

Модна революция

Поведението на моделите на това дефиле - наперени, театралничещи и провокативни, както и фантастичните тоалети с дълги поли, подчертана талия и изящни очертания на раменете и ханша, наречени „Вагнер“, „Верди“ и с други имена на оперни композитори, променят представите за модно ревю. И покоряват и публиката, и критиката.

Славата на Диор още тогава прекосява Океана и американска журналистка нарича французина „моден диктатор“ и новатор. За тази своя първа колекция той получава „Оскар“ за мода в Далас, САЩ.

Като всяко ново нещо обаче, и неговите стилистични виждания имат критици. Упрекват го, че е прекалено различен със своите виждания за шармантни и пищни дамски тоалети и прекалено разточителен на материи, на фона на бедността след края на Втората световна война.

Никой обаче не може да отрече, че неговата концепция New Look – подчертаната талия и закръгления ханш, преобразява не само дамската мода, но и интериорната архитектура.

През 1949 г. той представя своята поредна сензация – колекцията Milieu („В средата“), и само за седмица получава поръчки за над 1000 облекла от нея – нещо нечувано за онова време.

Създателят на роклите тип балерина, на Y-линията на дамския силует е прочут с много прозорливи мисли за модата, сред които отличаваме следните:

„Няма грозни жени. Има само жени, които са забравили, че са красиви.“

„Ако имате криви крака, носете дълбоко деколте.“

„Парфюмът говори за жената повече от всичко друго. Дълго, след като си забравил с какво е била облечена, остава споменът за нейния парфюм.“

Елегантността е правилната комбинация от оригиналност, непринуденост, грижа и простота. Извън това, повярвайте ми, няма елегантност. Има само претенциозност. Индивидуалността е на първо място, а най-важното за индивидуалността е парфюмът!“


Жените в живота му

„Във всяка жена се крие принцеса“, казвал дизайнерът и твърдял, че голямата му мечта е да избави жените от тяхната природа.

На първо място в сърцето му стои неговата майка и Диор споменавал неведнъж, че споменът за нейните целувки, облечена изящно, преди да отиде на бал, са оказали силно влияние върху неговата представа за женственост и го съпътства цял живот.

Сестра му Катрин е също обект на вдъхновение за Кристиан Диор и именно на нея той посвещава първия си парфюм, създаден в годината на неговата смърт – 1957-а. Miss Dior – шипров и цветен, олицетворява чистата нежност чрез уханията на пелин, жасмин от Грас, лавандула, дъбов мъх и зелени треви.

Образът на „Момичето Диор“ през годините е преосмислян над 25 пъти и през 2017 излезе поредна негова версия, омагьосваща с дъх на роза и лимон, пачули и палисандър.

Мадам Делайе е друга фигура в живота на Диор, наситена с мистика. Тя е била гадателка и дизайнерът е вземал всички решения под нейно давление. Именно Мадам Делайе съветва твореца да създаде модната си къща, дава му различни житейски напътствия, включително това винаги да държи близо до себе си свежи цветя.

Кристиан Диор е гениален дизайнер, но тъжен мъж, изпада често в депресия и има лабилна психика. Това оказва влияние не само на любовния му живот, наситен с разочарования, но и на ранната му смърт, едва на 52 години в център за отслабване в Италия, където получава сърдечна криза.

Dior след Диор

Единственият асистент, който великият Кристиан Диор е имал, се казва Ив Сен Лоран и именно той поема директорския пост в модната къща след кончината на големия си учител.

Той поема завой от висшия стил към по-популярни и младежки модели, но Марсел Бусак, помогнал финансово на Диор в началото и останал изпълнителен директор на марката, не харесва тези промени. На мястото на Ив Сен в началото на 60-те Лоран Бусак назначава стилиста Марк Боън.

Джанфранко Фере е друга модна легенда, оставила своя почерк начело на Dior до 1997 г., когато постът артистичен директор на марката заема Джон Галиано.

Сюрреалистичен, скандален, странен, но никога незабележим, Галиано следва линията на Диор в посока драматични и екстравагантни ревюта – в замъци, в градини, във влак дори. И не крие, че неговият любим дизайнер е… Кристиан Диор.

Днес начело на 71-годишната компания е творческата директорка Мария-Грация Киури, която се придържа към строгата елегантност и се опитва да продължава тенденциите на Диор да адаптира висшата мода във всекидневието, а не единствено за специални събития.